Kompleks Osówka w Górach Sowich to jedno z najbardziej intrygujących miejsc w Polsce, które odsłania przed zwiedzającymi nie tylko podziemne korytarze i sztolnie, ale także imponujące obiekty naziemne. Naziemna trasa historyczna to spacer śladami przeszłości, pełen zagadek i fascynujących opowieści.
Naziemna część kompleksu Osówka to zewnętrzna infrastruktura wspierająca prawdopodobnie podziemne budowle. Zaawansowanie prac wykonanych w tym miejscu sprawia, że są one uznawane za najlepiej ukończone obiekty naziemne w ramach tajemniczego Projektu Riese „Olbrzym” w Górach Sowich. Poznaj kluczowe punkty tej niezwykłej trasy!
Co znajdziesz poniżej?
- 1 Dlaczego warto odwiedzić naziemną trasę Osówki?
- 2 Praktyczne wskazówki dla zwiedzających naziemną część Miasta Osówka
- 3 Naziemna trasa po Kompleksie „Osówka” rozpisana do książeczki GOT PTTK
- 4 „Kasyno” – niedokończone serce kompleksu
- 5 „Siłownia” – nieodgadniona funkcja betonowego giganta
- 6 Rampa Kolejowa i kolejka wąskotorowa – logistyczne zaplecze budowy
- 7 Szyb – wrota do podziemi
Dlaczego warto odwiedzić naziemną trasę Osówki?
Naziemne obiekty Osówki stanowią niezwykłą podróż w czasie, odsłaniając tajemnice jednego z największych projektów budowlanych III Rzeszy – Projekt Riese. Spacerując między ruinami Kasyna, Siłowni jak również rampy kolejowej, można poczuć atmosferę minionej epoki i zbliżyć się do odpowiedzi na pytania o cel i znaczenie tych monumentalnych budowli.
Gotowy na wyprawę pełną tajemnic? Kompleks Osówka czeka, by odkryć jego sekrety!
Kompleks „Osówka”
trasa naziemna
685 m n.p.m.
• Świerkowa 29d
Sierpnica
0:41 h
1,8 km
• Kasyno
• Siłownia
NIE
Szlak żółty
Praktyczne wskazówki dla zwiedzających naziemną część Miasta Osówka
Jeśli planujesz wizytę w Kompleksie „Osówka” część naziemna, warto pamiętać o kilku rzeczach:
- Zwiedzanie części naziemnej jest bezpłatne!
- Część naziemną Kompleksu „Osówka” możesz zwiedzać kiedy tylko chcesz – jest dostępna 7 dni w tygodniu przed 24h.
- Czas zwiedzania całej trasy około 1h.
- Adres: Świerkowa 29d, 58-340 Sierpnica. Dojazd do obiektu prowadzi od miejscowości Głuszyca przez Kolce i Sierpnicę.
- Dla Gości Miasta Osówka w godz. 9.00-19.00 funkcjonują trzy bezpłatne parkingi oraz bezpłatne toalety.
- Kompleks naziemny zwiedzasz na własną odpowiedzialność!
- Naziemna trasa Osówka obejmuje atrakcje:
- 1. Stanowisko naprawy wagoników
- 2. Domek Przewodników
- 3. Kasyno
- 4. Rampa Kolejowa
- 5. Przejście pod rampą kolejową
- 6. Siłownia
- 7. Szyb
8. Ruiny baraków
Naziemna trasa po Kompleksie „Osówka” rozpisana do książeczki GOT PTTK
Książeczka GOT PTTK to doskonały sposób na zachowanie wspomnień z górskich wędrówek i zachętę do odkrywania kolejnych szlaków. Zarówno młodsi, jak i starsi turyści mogą gromadzić punkty za pokonane trasy, zdobywając różne odznaki. Każdy zapis w książeczce staje się wyjątkową pamiątką i motywacją do dalszych przygód w górach Zobacz: jak zacząć przygodę z Górską Odznaką Turystyczną. Niżej rozpisałam naziemną trasę po Kompleksie Osówka:
Kompleks Osówka – Kasyno 1,8km, 122m ↗ | 3 |
Kasyno – Kompleks Osówka | 0 |
SUMA PUNKTÓW GOT | 3 |
„Kasyno” – niedokończone serce kompleksu
Z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów na trasie jest monumentalna budowla nazywana „Kasynem”. Jej długość sięga 50 metrów, a żelbetowy stop i liczne otwory okienne wskazują na zaawansowaną technologię budowlaną. Kasyno miało być prawdopodobnie centrum socjalnym lub administracyjnym, ale jego budowy nigdy nie ukończono.
Strop w formie niecki, planowany do pokrycia ziemią i roślinnością, świadczy o próbach maskowania budowli w leśnym krajobrazie. Pomimo upływu lat, budynek zachwyca szczegółami konstrukcyjnymi i wzbudza pytania o swoją pierwotną funkcję. Spacer wokół Kasyna pozwala przede wszystkim podziwiać otaczający drzewostan, który skrywa dodatkowe tajemnice związane z historią Osówki. Ale o tym przeczytasz sam na tablicy informacyjnej postawionej obok Kasyna!
„Siłownia” – nieodgadniona funkcja betonowego giganta
Drugim kluczowym punktem trasy jest tzw. „Siłownia”. To betonowa konstrukcja, a w rzeczywistości jedynie jej fundamenty i część podziemna, której przeznaczenia do dziś nie udało się jednoznacznie ustalić. Możliwe, że miała to być elektrownia zasilająca podziemne hale Osówki. Co ciekawe, norwescy turyści odwiedzający to miejsce zauważyli podobieństwo do pierwszych elektrowni atomowych budowanych w Skandynawii.
Podziemne fragmenty Siłowni wyróżniają się licznymi kanałami, przepustami i włazami. Część konstrukcji jest zalana wodą, co dodaje jej tajemniczości. Zniszczony beton i odciski butów na posadzkach przypominają o pośpiechu budowniczych oraz trudnych warunkach pracy, które towarzyszyły jej powstawaniu. Zastanawiająca jest również jakość wykonanych w tym miejscu robot. Beton ewidentnie jest słabej jakości, kruszy się, co nie zdarzyło się przy innych poniemieckich budowlach
Rampa Kolejowa i kolejka wąskotorowa – logistyczne zaplecze budowy
Pozostałości po rampie kolejowej i kolejce wąskotorowej to przede wszystkim świadectwo skali przedsięwzięcia, jakim był projekt Riese. Kolejka, biegnąca od stacji w Głuszycy Górnej, umożliwiała transport materiałów budowlanych i sprzętu na teren Osówki. Wzdłuż jej trasy powstały również bocznice i składy materiałów, co było kluczowe dla sprawnego postępu prac. Ciekawostką jest rozbudowana sieć telekomunikacyjna, która zapewniała łączność z Berlinem. Odkryte po wojnie setki metrów miedzianych kabli to dowód na zaawansowanie technologiczne projektu. Spacer wzdłuż rampy pozwala wyobrazić sobie skalę działań logistycznych prowadzonych w tym rejonie.
Szyb – wrota do podziemi
Szyb, znajdujący się na wysokości 650 m n.p.m., to kolejny interesujący punkt trasy. Choć jego głębokość wynosi 45 metrów, funkcja szybu pozostaje przedmiotem spekulacji. Przypuszcza się, że służył jako szyb transportowy, umożliwiający przemieszczanie materiałów do części podziemnej kompleksu. W jego pobliżu znajdują się również ruiny baraków, które mogły służyć jako zaplecze dla pracowników.
Naziemna infrastruktura kompleksu Osówka stanowi fascynującą część historii Projektu Riese. Monumentalne konstrukcje, takie jak „Kasyno” czy „Siłownia”, oraz pozostałości rampy kolejowej i innych obiektów, są świadectwem ogromnych ambicji III Rzeszy i trudów pracy przymusowej więźniów obozów koncentracyjnych. Choć cel tych budowli nadal pozostaje w sferze spekulacji, ich skala i zaawansowanie technologiczne wciąż budzą podziw oraz pytania o historię tego miejsca. Zwiedzanie naziemnych obiektów Osówki to okazja do zetknięcia się z trudną przeszłością, która mimo upływu lat nadal intryguje i inspiruje do zgłębiania tajemnic Gór Sowich. A może przy okazji skusisz się na zwiedzenie podziemnej trasy Miasta Osówka? Tutaj masz do wyboru trasę historyczną lub ekstremalną. Miałam okazję zwiedzać je obie i… powiem Wam szczerze, że warto zaliczyć dwie! Niżej poczytaj o każdej z nich i chwytaj gotową propozycję wycieczki w okolicy szczytu Włodarz oraz poczytaj o wizycie w pobliskim Kompleksie „Włodarz”:
Dodaj komentarz